Prinses op de Erwt

Zestien was ik toen ik met mn ouders de eerste paar spulletjes in huis haalde voor mn grote vertrek. Drie weken na mn volgende verjaardag zou ik namelijk niet langer onder moeders vleugels in het verre oosten leven, maar een zelfstandige studente in de parel van het zuiden zijn.

Terwijl we door de IKEA liepen verheugde ik me al helemaal op mn ‘grote-mevrouwen-bestaan’ in Breda. Ik heb vrijwel altijd een kamer met mn zusjes gedeeld, wat erop neer kwam dat ik altijd in een stapelbed of een hoogslaper, die mn vader voor ons in elkaar timmerde, sliep. Met pretoogjes bekeek ik alle luxe bedden en gelukzalig liet ik me op het mooiste tweepersoonsbed vallen. ‘Marjolein, voorlopig krijg je nog geen tweepersoonsbed. Dat koop je maar als je een vriendje hebt’ sprak de stem van mn vader, die me ruw terug bracht naar de werkelijkheid. Voor mn zus, met wie ik tegelijkertijd uit huis ging, gold hetzelfde gebod, maar die was zo slim om haar (huidige) vriend op te doen in de introweek...

Het werd dus wederom een hoogslaper, zodat ik wat ruimte zou overhouden in de kijkdoos wat ik mijn eerste kamer mocht noemen. Maar toen ik na een paar maanden naar een wat ruimere kamer verhuisde, was er nog steeds geen man in the picture, dus ook geen nieuw bed. De poten werden er vanaf gezaagd, en voíla, het bed was zo goed als nieuw.

Maar de kooi waarin ik slaap (Er zit hekwerk aan beide zijkanten zodat ik er niet uit zou vallen. Het was immers ooit een hoogslaper) kan écht niet langer

Dus de aankomende dagen ga ik met mn twee linkerhanden mijn kamertje een grote opknapbeurt geven. Er komt een nieuw bed, bureau en kast (de laatste twee vielen van ellende uitelkaar) en daarnaast heb ik besloten dat de muren ook écht niet meer kunnen. In een moment van grootheidswaarzin dacht ik namelijk dat ik ‘heus wel’ kon klussen. Ná áh... Nu leef ik inmiddels al 3 jaar met 1 rode muur met witte vlekken, 1 witte muur met bruine vlekken, 1 oranje muur met een paar roze strepen (tot ik besloot dat ik er geen zin meer in had om het verder roze te maken) en 1 roze muur met 2 stroken behang. Ook komt er een nieuwe vloer, want in het huidige zeil zitten allemaal gaten die willekeurig verder opengetrokken zijn door niet verder te benoemen dronken personen

Dus ehm wish me luck?

1 opmerking: